Одна із принад альтернативної школи – це гнучкі навчальні плани, можливість додавати дисципліни в розклад і регулювати кількість годин в залежності від віку дітей і потреб конкретного класу.

 

Державна чи приватна школи в цьому плані більш обмежені. Варіативна частина програми там – 10%. Решта 90%, включно з основами здоров’я та етикою, – обов’язкові і неуникні.

Навіть якщо знайти вільні години для нових курсів, припустимо з фінансової грамотності, то читати їх як урок не можна допоки курс не затверджений МОН.

Щоправда, приватні школи можуть запровадити свою оригінальну навчальну програму і включити туди, наприклад, зведений курс Science (біологія+фізика+хімія), як то зробили у школі Афіни, чи загальний курс літератури замість двох літератур, української та зарубіжної, чи математику англійською мовою, або занурення у предмет за прикладом Вальдорфських шкіл.

Оригінальна програма передбачає погодинний план, методологічне підгрунтя і відповідно до цього має викладатися. Це фундаментальний підхід, але він не гнучкий і не враховує динаміку класу. Якщо дітям не зайде, чи з’явиться якась гаряча тема, переграти курс по ходу буде складно.

Альтернативні школи будують свій розклад таким чином, щоб дати базову академічну складову, мати години на творчі заняття та час на авторські спецкурси.

 

Власне, про спецкурси мова. Вони часто народжуються із бажання дати дітям сучасні знання чи навички, яких ще дуже довго чекати у підручниках. Курси складають фахівці, які горять темою і готові розробити програму під вік учнів і запит школи.

Наприклад, таким чином у Кітеррі розпочався річний курс ННСненасильницького спілкування – для 7,8 класів. Організатори школи прийшли до викладача і попросили: ‘Ми читали у фейсбуці, що ти проходиш навчання і тренінги по ННС. Нашим дітям буде корисно навчитись спілкуватись одне з одним та з іншими коректно. Будь ласка, покажи їм як.‘ І людина погодилась).

 

У БеркоШко курс Міфології для 5 класу виник як підготовка до предмету історії. У авторки і засновниці було бажання показати різні точки зору на світобудову і взаємини людей з вищими силами.

Так само в історії завжди є кілька позицій, наприклад позиція переможців і переможених, і теж виникає питання до причин війни або миру.

Палітра навичок 21го століття дає гарний поштовх для різноманітних нововведень у школі. Думаю, цікаво було б дослідити які курси вже розроблені альтернативною спільнотою за останні п’ять років.

У КІТЕРРІ маємо 10 оригінальних авторських курсів.

  • Курс ІТ ‘Базові сервіси гугл‘. Вчить користуватись гугл-документами, таблицями, презентаціями, календарем, налаштувати фільтри пошти… Розробка Юлії Нарбут. Проводимо цей курс у 7-9 класах з 2017 року.
  • Курс Яті (Я та моє тіло) – про взаємозв’язок фізичного та емоційного станів. 5,6 клас. Розробила Анна Шумська. Курс йшов у 2018 та 2021.
  • Курс есе. Прицільно тренує навичку написання есе зокрема на ЗНО. Актуально у 10 та 11 класах. Розробила Алла Колбовська. Курс читали у 2019 та 2020.
  • Курс ‘Сайти. Моя візитівка‘ – навчає роботі з конструктором сайтів WordPress та дає деякі ключики з веб-дизайну та копірайтингу. 8,9 класи. Розробила Аліна Туз. Курс йшов у 2018 та 2020.
  • Курс Психології – розвиток емоційного інтелекту через рефлексію та усвідомлення своїх та чужих станів та потреб. Хоча, насправді курс ширший. У КІТЕРРІ його розробила і вела психолог Світлана Путята. То був 7 клас 2019/20 навчального року.
  • Курс ‘Про професії ‘ – на основі книжки Тамари Сухенко ‘Як обрати професію майбутнього‘. Вела Юлія Корж в 10му класі 2020/21 навчального року.
  • Курс Freewriting – вільне письмо. Ідея в тому, щоб побороти ‘страх чистого листа’ і отримати внутрішній дозвіл виплескувати думки на папір. 10 клас. Розробила Юлия Волкова у 2020.
  • Курс “Куховарство” іде цього року у 9 класі. По перше, в школі з’явилась окрема кухня. Але якби не ініціатива Юлії Нарбут, то точно не було б уроку куховарства.

 

  • Курс `Фінансової грамотності` для 11-го класу веде цього року Яна Федоряка .

 

  • Курс ‘Мозок на повну‘ за книгою Барбари Оклі ‘Навчитися Вчитися‘ запустили у 8му та 9му класах 2021/22. Веде Аліна Туз.

Спецкурси – це родзинки альтернативних шкіл і певне надзусилля, щоб бути на вістрі, в темі. Це намагання дати дітям актуальні інструменти, якими вони зможуть скористатись при виході зі шкільної коробочки у реальний світ.

 

Але і недоліки авторських курсів теж потрібно враховувати. По перше, якість та цінність курсу цілком залежить від ведучого, від його знання теми, комунікації з дітьми, здатності створювати нову послідовну структуру.

 

І по друге, якщо знаходиться потужна людина, що розробляє курс, то, зазвичай, вона одна, а курс унікальний і не відтворюваний. І це, звісно, шкода.


Записала Аліна Туз.