Курс психології або зустрічі з собою
Авторка і ведуча – Світлана Путята
В якості передмови хочу зазначити, що програми соціально-емоційного навчання (SEL/SEE – Social, Emotional, and Ethical Learning) були започатковані в США в 1995 році. В 2002 ЮНЕСКО оголосила про всесвітню ініціативу популяризації SEL, в результаті чого 140 країн світу отримали основні принципи та інструменти SEL для впровадження в школах та університетах. Сьогодні програми соціально-емоційного навчання з’являються в школах України, і це надихає.
Чому це важливо?
Школа надає не тільки академічні знання. Вона може також сприяти формуванню гармонійної особистості, що здатна зарадити собі в будь-яких життєвих обставинах. Ми, справді, не знаємо з чим прийдеться мати справу нашим дітям і їхнім нащадкам, але вже сьогодні, ми знаємо, що гнучкість і стійкість в швидкоплинному світі необхідні для вирішення життєвих задач. Люди, які можуть і вміють піклуватися про себе та оточуючих, знаходити оптимальні рішення, робити свідомий вибір, об’єднувати зусилля, залишаючись в повній мірі собою – це люди майбутнього, які зростають сьогодні.
.
Програма. Курс з психології містить в собі три блоки.
- Перший блок – мистецтво комунікації та дискусії.
Тут ми навчаємось слухати і висловлювати думку, говорити не вішаючи “ярлики” чи оціюючи, тренуємось висловлюватися через “я-повідомлення”, презентувати себе та свою роботу в групі, будувати стосунки. Вчимося сприяти порозумінню між іншими, досліджуємо стратегії у вирішенні конфліктних ситуацій.
- Другий блок – емоційної обізнаності.
Тут вчимося усвідомлювати власні уподобання, та емоції, виражати їх, розуміти емоційні стани інших, справлятися з сильними почуттями, усвідомлювати власні границі, з повагою відноситись до особистих границь інших. Діти спостерігають за думками, почуттями, потребами, що виникають під час спілкування, називають їх, розрізняють і опановують..
- Третій блок – особистісний.
Говоримо про характер та темперамент, про таланти та здібності, про цілі та досягнення, про сильні сторони, про об’єднання зусиль через проектну спільну роботу. Створюємо атмосферу, де кожен може висловити свою думку, і дослідити, що спільна діяльність може дати кращий результат, ніж індивідуальна, коли є готовність і вміння співпрацювати.
Інструменти. Курс будується на двох основних інструментах: грі та розмові. Хоча програма та послідовність вправ при цьому може бути різна.
- Гра – задає легкість, усуває серйозність, дає простір для експериментів та спонтанності, дозволяє вийти за межі звичного і формального, спробувати себе в різних ролях, переживати різний досвід побути з різними почуттями.
- Розмова – як Сократівська бесіда, що через силу щирого інтересу до бачення і досвіду дитини, дає можливість їй віднайти та утвердитись у власних цінностях, силу бути несхожим, мудрість бути уважними до бачення та досвіду інших.
В процесі курсу використовуємо арт-підходи, мозковий штурм, рольові ігри, імпровізацію, наратив. В залежності від уподобань та готовності дітей.
Формат. Курс психології може тривати від 2 до 9 місяців. З класом чи групою ми зустрічаємось не менше ніж один раз на тиждень. Хоча в молодшій школі більш ефективними можуть бути зустрічі два рази на тиждень.
Тривалість зустрічей може коливатись від 1 до 3 годин, в залежності від віку дітей та можливостей включення таких годин до шкільної програми класу.
Досвід.
Вперше проводила курс психології у 2019 в НВК ““Монтессорі” (Educational Complex Montessori). Моїми вихованцями впродовж двох місяців були третьокласники.
У 2020 році склала річний курс для 7 класу Кітерри.
У 2021 році розробила двомісячну програму курсу психології для 6 і 10 класу Кітерри.
Неодноразово проводила курс психології в окремо сформованих групах, денних таборах і таборах повного проживання.
Надбання. Під час спілкування в безпечному та відкритому форматі діти знаходять спільні сенси, вчаться відчувати підтримку, з легкістю співпрацюють, проявляють свою унікальність так, щоб не викликати обурення в інших. Вміють бути в контакті з собою, розвиваються цілісно та гармонійно.
Втілила і описала курс – Світлана Путята