Проект: валюта КІТЕРРИ
2018/19 навчального року ініціювала у КІТЕРРІ проектну роботу і хочу написати про її переваги і недоліки.
Для прикладу, візьму проект шкільної валюти.
Ідея проекту у тому, щоб розробити і запустити в обіг шкільні гроші.
Своя валюта потрібна, щоб заохотити підлітків допомагати по господарству і організації. Наприклад, виносити сміття, якісно прибиратись зранку, долучатися до проектів …
Звідси перша перевага проекту.
PRO
1. АКТИВНА ПОЗИЦІЯ. Підліткам властиво обмежуватись лише формальною навчальною частиною: посидів на уроці, зробив дз і молодець. Нам же важливо залучати учнів у корисну діяльність, із якої може вилупиться активна громадська позиція.
Проект валюти найбільш маштабний у КІТЕРРІ. Ми розробляли гроші аж три місяці командою в 18 дітей з 6 по 10 клас. Друга користь проектної роботи – команда.
2. КОМАНДА. У команді треба висловитити свою думку і вислухати думки інших, узгодити деталі, домовитись і розприділити роботу, проаналізувати результат і підбити підсумок.
Для розробки грошей ми набирали 4 команди: команда PRICE – вираховувала скільки банкнот і якого номіналу потрібно для нашої економічної системи. Команда PRODUCT – придумувала як можна буде заробити гроші і на що їх витратити. Команда DESIGN – малювала гроші в акварелі та Indesign. Команда PRINT – відповідала за друк валюти. Кожна команда мала свого тім-ліда.
Перший місяць групи працювали окремо, але потім потрібно було презентувати свої результати іншим. Для обговорення цін зібрали незалежну фокус групу шестикласників і дорослих, яка суворо розкритикувала PRICE ;).
3. ПРАКТИЧНІСТЬ. У проекті діти використовують знання і вміння з різних галузей. Це прекрасна можливість побачити навіщо ті знання взагалі здалися.
Наприклад, десятикласники, які рахували кількість банкнот і ціни, зрозуміли, що розрахунки доводиться часто переробляти і неохоче, але перейшли на Excel. Для того, щоб надрукувати гроші у дружній типографії треба було написати гарного листа директорці – ну чим не есе;). Дизайнери зрозуміли, що представляти свої роботи і домовлятися із замовником – та іще морока.
4. КІНЕЦЬ. Проект закінчується, на відміну від безкінечного процесу навчання. У проекті підлітки побачили реальний і беззаперечний результат своєї роботи. Гроші можна потримати в руках і вони дійсно працюють у школі. У нас є ‘валютний магазин’ зі смаколиками, є блокноти і ручки, які можна купити тільки за вейли.
Попри всі переваги в проектній роботі є свої недоліки
CONTRA
1. ЗІБРАТИСЬ. Важко зібрати народ. У середній школі діти вже добре розуміють, що українська, англійська і математика – священні для батьків. Вони добре працюють на оцінку за першочерговими пріоритетами, а ті предмети і сторони життя, де їх не пушать, потихеньку спускають на гальмах. Щоб заманити підлітків на проект робила анонси по класах, вивішувала красиві запрошення на дошці оголошень, вербувала цінних співробітників індивідуально.
2. ЗАВЕРШИТИ. Важко довести проект до кінця. Підлітки швидко втрачають цікавість, коли з’ясовується, що і тут теж треба щось робити, а не просто прийти потеревенити. Це типу ще одна домашка, ‘та ну її….’ Був момент, коли проект розсипався. Команда PRICE загубила файл ехсеl з розрахунками, у команді PRODUCT лишилася одна людина, дизайнери затягували роботи… Я думала – не витягнемо. Але і не хотіла дороблювати за дітей. Завалити проект – теж досвід. Під кінець чверті ми все-таки організувались і довели гроші до кінця. Зокрема добре спрацювали свіжі учасники, які приєднались пізніше.
3. ОПЛАТА. Невідомо як олачувати роботу ведучого проекту. Купа енергії іде на те, щоб зібрати команду і підтримувати проект. Підготовка до уроків англійської мови була для мене легшою. А оплата за проект – така сама (. Ходять легенди, що подекуди проектну роботу взагалі тягнуть на голому ентузіазмі (((
4. ЧАС. В Українському Аграрному Ліцеї 10 та 11 клас приходять до школи по суботах, щоб попрацювати над проектами. Нажаль, наші діти не доповзуть до Кітерри у суботу. Ми також не наважуємось скоротити години загальнообов’язкових предметів і дати більше часу на проектну роботу. Видряпали годину на тиждень після основних занять, а це надзвичайно мало(( Тому проекти тягнуться потихеньку-потихеньку.
ПІДСУМОК
Я вважаю, що проекти – то головняк))). Тим не менш, буду продовжувати, бо бачу, що проектна робота в школі не менш важлива ніж математика чи англійська.
Якщо збираєтесь запускати проекти у своїх закладах, раджу:
- Робити їх добровільними. Від цього виграють учасники, керівник і результат. Ми пробували ставити проект у розклад, як обов’язковий предмет. То була лажа(
- Варто починати з чогось легенького, на 5-7 людей і на 2-3 тижні роботи. Щоб не закопатися 😉
- Від початку проекту гарно вести нотатки по задачах і дедлайнах, які діти/команди беруть на себе. Інакше робота перетворюється на хаос(((