Освітні втрати
Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках учнів у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчання. Іноді освітні втрати називають також “недоотриманими знаннями”. Можливо, другий термін більш промовистий для вас.
Причини освітніх втрат
- Літні канікули. Вчителі знають, що вересень починається з повторення, наче з чистого листа
- Довгі пропуски через хворобу або сімейні обставини
- тривалі паузи через пандемію, еміграцію, природні катастрофи. Наприклад, в Україні маємо півтора роки карантину, два з половиною роки повномаштабного, да і вимушене дистанційне навчання на частині територій не можна назвати повноцінним.
Як це виглядає?
Освітні втрати виражаються не лише у низькому рівні знань, але негативно позначаються і на розвитку особистості в цілому. Наприклад, пригальмовується емоційна чутливість, складно взаємодіяти з однолітками.
2023/24 навчального року у КІТЕРРІ ми спостерігали, що більшості дітей, які навчались дистанційно, бракувало навичок чути одне одного, вибудовувати діалог, рефлексувати, опановувати емоції.
Наслідки недоотриманих знань
Логічно, що втрата можливостей для інтелектуального, психологічного, соціального розвитку кожної окремої дитини негативно позначається і на розвитку суспільства вцілому. Експерти звертають увагу передусім на економічний аспект проблеми. Коли учнівство формує недостатньо навичок, необхідних у складному сучасному світі, шанси стати кваліфікованими фахівцями і видобувати гроші для себе і для держави падають.
„Невігластво — едине рабство“
Роберт Грін Інгерсолл
Як долають освітні втрати?
1. Тьюторські програми. Тьюторінг – це педагогічна технологія індивідуального системного супроводу. По суті це як коучінг тільки для дітей. У КІТЕРРІ індивідуальний супровід учнів з практикуємо з 2017 року.
2. Додаткові години. Якщо уроки були пропущені, значить тепер навчальних годин має бути більше. Наприклад, багато шкіл, включно з нами продовжили заняття у червні.
3. Підгрупи. До прикладу, це можуть бути корекційні, або посилені підгрупи по рівням англійської мови. У КІТЕРРІ цього року добрий результат дали міні підгрупи з математики після основного уроку для всього класу.
4. Контент. Контент – король не лише в рекламі, а і в навчанні. У нашій школі вчителі створюють курси на платформі Moodle, Міro, Classtime, підключають учнів до платформи Myclass, розробляють робочі зошити з історії і відверто зловживають презентаціями.
5. Catch-up programs. Це інтенсиви, які дозволяють глибоко зануритись у предмет і перепройти річний курс за 10-12 занять. Подібний курс ми організували з фізики сьомого класу. А у серпні цього року плануємо інтенсиви з хімії, фізики та математики для всіх охочих.
Висновок
Проблема освітніх втрат стосується усіх, адже люди, які недовчились сьогодні в школі доведуть економіку до занепаду завтра. І перший крок до вирішення – це усвідомлення того, що розриви у знаннях, спричинені ковідом та війною вражаючі. Звісно, легше створити сприятливі умови у камерній школі посеред Києва, але досвід подібних до КІТЕРРА шкіл можна і варто поширювати далі.
Використані джерела: Український Центр Якості Освіти та Аналітичний центр Cedos.