
Про Юлю Чернову я вперше почула у зв’язку з «архівним» проектом, про який гуділи всі 10-класники. Що це була за робота і чим вона так зачепила підлітків – можна довідатися з нашого інтерв’ю.
А ще дізнатися про зв’язок романа «Анжеліка» і викладання, як реагувати на незручні питання учнів, навіщо вчити історію і як це робити цікаво.
Юлю, чому історія?
Історія – це наука, яка надасть відповідь на будь-яке запитання. Все має свою історію. Особисто мені, саме через історію, історичні події та особистості легше вибудовувати логічні ланцюжки сьогодення.
Як починалося знайомство з цим предметом і чи здогадувалася ти в школі, що це буде твоєю спеціалізацією?
Починалося все через книжки. З шкільних предметів любила лише літературу. З вчителями історії (їх було 5!) не дуже пощастило. Вони не змогли зацікавити і показати який це класний урок. А ось читаючи, завжди ловила себе на думці: «невже це було насправді»?
Більш-менш свідома любов саме до історії прийшла в класі 9-10. Тільки не сміятись! Тоді була популярною серія книг про
Анжеліку. Коли її прочитала, стала цікаво – чи й справді було щось схоже.
Інтернета тоді не було, довелось йти до бібліотеки, читати енциклопедії. Ось так, поступово, через королівські династії Франції і зародилась моя любов до історії.
Про те що буду вчителем – знала завжди. У нас в родині був якийсь культ вчителів і вважалось, що кращої професії просто не може бути.
Про те, що буду вчителем історії – ні, не знала, не здогадувалась. За фахом я політолог, викладач суспільно-гуманітарних дисциплін. Але після закінченні ВУЗу здавалось, що політика (і її практична, і теоретична сторони) не для мене. А так як спеціальність давала можливість працювати в школі, то знайшла оце, своє.
Де працювала і чому прийшла в Кітерру?
За 15 років викладання спробувала і державні, і приватні школи. В Кітерру потрапила випадково. Чула що є альтернативні сімейні школи, але, чесно кажучи, погано собі уявляла, що це таке. За декілька років, що працюю в Кітеррі, зрозуміла, що альтернативні школи – це моє. Не приватні, не державні, а ось саме такі як Кітерра – домашні.
Навіщо потрібно вчити історію?
Тут має бути відповідь: “Історію треба вчити, щоб не повторювати помилок минулого”. Але враховуючи як ці помилки постійно повторюються… Історія – це просто цікаво. Завдяки історії, тим знанням та навичкам, які вона дає можна відкривати безкінечні Всесвіти.
Які бачиш проблеми у вивченні історії в укр. школах? Як їх можна виправити?
Величезна проблема – кількість тем/подій, які необхідно мені, як вчителю, розповісти, а дітям, відповідно, засвоїти. При виділеному часі на вивчення історії – це нереально.
І виходить саме те, що ми маємо в більшості шкіл: вчитель розповідає свій монолог, а учні в кращому випадку щось занотовують і запам’ятовують.
Одна з причин чому я в Кітеррі – ми можемо з учнями обрати що нам цікавіше, потрібніше чи незрозуміліше – і витратити на це більше часу та зусиль
Що цікавіше і що складніше викладати – історію України чи світову?
Тут не буде однозначної відповіді. Все залежить від періоду, події. Є події, які просто обожнюєш, і, звичайно, “гориш”, викладаючи їх. Є якісь речі, які викликають скуку. І тут не важливо – це всесвітня історія чи історія України, чи громадянська освіта, чи правознавсто.
Коли я вчилася – вимагали знання дат, а що зараз потрібно?
Я вимагаю розуміння історичного процесу. Пропустити через себе те, що відбувалось, зрозуміти чому це відбулось, до чого
призвело і подумати, щоб ви робили на місці цих людей. Запам’ятати всі дати, всі події, всі місця, всіх особистостей – нереально. І непотрібно.
Історія, як і будь-яка інша наука, не стоїть на місці. Вона розвивається. І те, що раніше нам здавалось “беззаперечною істиною” – такою може й не бути. Коли вчилась я у школі, нам розповідали, що піраміди у Єгипті будували раби. Проте за пару десятиліть досліджень вже стало відомо, що це робили селяни, вільні селяни. Да, це був обов’язок, фізично важкий, але вони за це отримували певні “плюшки” і достатньо непогані умови життя.
Або Річард ІІІ, якого 6 століть вважали злим, підступним горбуном, який, вбивши своїх малолітніх племінників, захопив англійський трон. Але ні! З’ясувалось, що і не горбун, і не вбив, і не злий, і не підступний. І таких прикладів – безліч.
Проте все ж таки, чи може бути розуміння історії, якщо не пам’ятаєш рік чи час, коли трапилася та чи інша подія? Чи потрібні дати для ЗНО?
Безумовно є ключові події, дати яких необхідно знати і від яких легше “відштовхнутись”, у тому числі й при підготовці до ЗНО. Якщо говорити виключно про ЗНО, то є програма, де перелічені дати, необхідні для запам’ятовування.
Історія України дуже часто перетинається з політикою – чи трапляється що на уроках доводиться це чіпляти? Наприклад, встає учень і каже, що батьки розповідали йому про це зовсім інакше? Як ти реагуєш?
Так, чим старші діти, тим ці теми їх більше турбують. Починаючи з 10-го класу просто немає сенсу від них відходити. Враховуючи, що більшість “політичних питань” мають своє коріння саме в ХХ ст., яке вивчають у 10-му класі. Плюс є курс «Громадянської освіти», основою якого і є “політичність”.
З батьками особисто – конфліктів не було. Можливо тому, що при викладанні будь-якого періоду історії я наголошую, що учні можуть мати свою точку зору, тут головне, щоб вони її аргументували, а не нав’язували оточуючим.
Якщо говорити про учнів, то два випадки пригадуються. До речі, обидва, пов’язані з бабусями та їх розповідями. Один стався в 2014-му році. Був учень, який мені сказав, що коли росіяни будуть входити у місто, він, зустрічаючи їх, повідомить мою адресу. Але я йому нагадала, що він чомусь ходить на додаткові заняття з чеської мови, а не російської, і вступати планує в Чехії (де він, до речі, зараз і живе. І ми спілкуємось з ним).
Другий випадок був, коли учень сказав, що його бабуся про СРСР розповідала зовсім по-іншому. І що там не так вже й погано було. Враховуючи фіолетово-рожевий колір його волосся, я попросила, щоб він запитав у бабусі, щоб з ним сталось, якби він мав такий колір в часи СРСР? І подумав, чи сильно б тоді йому хотілось “найкращого морозива”.
Розкажи про свій проект з 10 класом – вивчення архіву? Як виникла ідея, як реагували діти, чи задоволена і чи будеш повторювати?
Нещодавно почула фразу: «спочатку виникає проблема, а потім ідеї, як її вирішити”. Десь приблизно із цього і розпочався проєкт про архіви. Я проходила чергове навчання для вчителів. Його випускним завданням була розробка і реалізація шкільного проєкту.
Чому архіви? Чесно кажучи, втомилась від фрази “Історію переписують всі, кому не лінь”. А тут з’явилась можливість продемонструвати дітям – звідки ж береться історія, як працюють історики, з чим їм доводиться мати справу.
Я отримала задоволення від цього проєкту.
Але найголовнішим це був фідбек від дітей – їм зайшов на ура цей діяльнісний підхід, можливість спілкування, можливість щось створити. Відео, які вони зняли як проєктні роботи, – просто бомба!
Звичайно, я буду повторювати цей проєкт з наступними 10-ми класами, але вже врахувавши недоліки, які були під час нашої проєктної школи.
Є ідеї й інших проєктів для 10-11 класу. Сподіваюсь, в цьому році їх вийде реалізувати. Один проєкт хотіла зробити у травні, але карантині обмеження не дали таку можливість.
Чого б хотіла досягти? Якою бачиш себе років за 15?
Є мрія написати свої підручники з історії. Щоб вони були настільки класні, що для всіх учнів історія стала б улюбленим предметом. Дуже дивує, коли чую від дітей своїх знайомих, що історія їм не подобається.
Чи хотіла б залишитися в Кітеррі і, якщо так, чому?
О, Кітерра – моя школа. Рада, що не пройшла свого часу повз оголошення, в якому шукали вчителя історії. У мене є учениця, з якою ми були разом в одній супер-пупер школі. Коли ми обидві пішли звідти, ця дівчинка сказала, що вона пішла, бо їй там було не затишно.
Чому Кітерра?
Тому, що тут затишно
Записала Олена Скобало.
Анжеліку. Коли її прочитала, стала цікаво – чи й справді було щось схоже.
призвело і подумати, щоб ви робили на місці цих людей. Запам’ятати всі дати, всі події, всі місця, всіх особистостей – нереально. І непотрібно.
Так, чим старші діти, тим ці теми їх більше турбують. Починаючи з 10-го класу просто немає сенсу від них відходити. Враховуючи, що більшість “політичних питань” мають своє коріння саме в ХХ ст., яке вивчають у 10-му класі. Плюс є курс «Громадянської освіти», основою якого і є “політичність”.