Профорієнтація: а чим будеш займатись після школи?
10 та 11 клас сприймається майже як дорослий. В цьому віці підлітки стають достатньо поміркованими, починають розуміти нащо їм вчитися, да і виглядають вже не як діти. Але на відміну від дорослих, вони ще не випробували своїх сил і мають високий рівень тривоги перед майбутнім, яке на них стрімко насувається. Вже зовсім близько ЗНО, зовсім близько вибір професії. Тому важливо потрошку досліджувати себе і світ професій, аби зробити крок у доросле життя максимально свідомо.
Давайте подивимось, як можна з різних сторін підійти до питання профорієнтації.
1. Портал з профорієнтації. Саме безкоштовне та очевидне – це ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ПРОЄКТ З ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ТА ПОБУДОВИ КАР’ЄРИ, де молодь може загуглити ази. Ресурс розробили спільно розробили МОН, Інститут модернізації якості освіти, та Асоціація інноваційної та цифрової освіти. Щоб пройти тестування, записатись на ексурсію або прослухати навчальний відео-курс протрібно лише зареєструватись.
2. Тестування. Освітні компанії на кшталт Simplex пропонують профорієнтаційні тести із подальшою консультацією психолога. Тести є і безкоштовні, але варто розуміти, що це не Дельфійській оракул, а перше наближення. До речі, про переваги та обмеження тестувань прекрасно розповідає психотерапевтка Наталія Євсейчик.
3. Посібник “Як обрати професію майбутього”. Близько трьох років працюємо з підлітками за посібником Тамари Сухенко “Про професії”. Друге видання більш досконалим. На жаль , посібники важко знайти у паперовому вигляді, але вдалось придбати безпосередньо у авторки в електронному форматі.
4. Школа Героїв. Окремої строки заслуговує ‘Школа Героїв’, проєкт Андрія Пушкаря, де діти можуть познайомитись з дорослими людьми професіоналами, провести перший пітчінг, знайти наставника або підробіток.
5. Зустрічі з профі. Звичайна школа також може організувати профорієнтаційні зустрічі: запрошувати батьків і просто активних громадян розповідати про їх роботу. У #kiterra такі зустрічі тривають з 2020 року під кодовим хештегом #профі .
Запрошували провести оглядову лекцію про те як вибирати фаху кар’єроного консультанта Оксану Чужу Радимо її як спікерку, яка може знайти контакт з підлітковою аудиторією.
6. Тьюторінг. Приватні школи з тьюторським супроводом, як то “Афіни”, “Britannica”, “Спільношкола”, допомагають старшокласникам визначитись з майбутнім фахом в індивідуальному порядку на зустрічах ‘one to one’. Якщо тьютори мають сертифікат “Іnternational accademy of tutoring”, то їх компетентність безсумнівна. Хоча, ми не об’єктивна, бо і засновниці КІТЕРРИ випускниці “Школу тьюторів”.
7. УАЛ. Двоє випускниць КІТЕРРИ навчались в “Українській академії лідерства”. Вони рік жили в гуртожитках, слухали лекції підприємців, науковців, письменників, волонтерили і бігали марафони. Таким чином формаційна програма УАЛ дозволяє розширити світогляд, глибше зазирнути в себе, стати більш організованим, фізично здоровим і соціально активним. За рік це були майже дорослі люди, які свідомо обирали ВНЗ.
8. Відкриті двері. Зараз, коли багато молоді виїхало закордон, ВУЗи і самі активувались у пошуку абітурієнтів. Принаймні київські регулярно влаштовують “Відкриті двері” наживо або онлайн, лише зайди на сайт.
На фото екскурсія кітеррівців у НУБіП у травні 2024 року.
9. Табори. Не варто скидати з рахунку профорієнтаційні табори, бо чим більше торкань до теми, вражень і власних роздумів, тим точніше влучання. Ми спостерігали як підлітки аналізували та переосмислювали свої омріяні професії на нашому зимовому таборі “Я і професіЯ”
9 3/4. “Струм”. З нетерпінням чекаємо на ресурс “Струм”, який виграв перше місце на Open Data Hackaton у травні 2024-го. “Струм” — профорієнтаційна платформа для підлітків та їхніх батьків. Там знайдете інформацію про ринок праці, можливості навчання й стажування, а також гейміфікований алгоритм, який допоможе у виборі професійного шляху. До того як виграти конкурс Оксана Архіпчук близько двох років проводила профорієнтаційні зустрічі з підлітками онлайн, да і зараз виходить на зв’язок при потребі.
Звісно хочеться, щоб все було вже готове, упаковане, продумане, щоб підприємства пускали до себе на стажування, щоб у школі були відведені години на профорієнтацію… Але нічого. Ми будуємо свою систему із пазлів, які виросли на рідному грунті. Зокрема у КІТЕРРІ у дітей більше шансів піти навчатись у ВНЗ не навмання, а свідомо, адже на це працюють тьютори, зустрічі з #профі, екскурсії у виші, спецкурси з профорієнтації, підробітки у школі і розуміння дорослих, що у кожного свій шлях.
Написала Аліна Туз