Чого можна навчитись у вальдорфських шкіл?
Альтернативним школам доводиться знову змінюватись, щоб працювати у війну. А щоб керувати трансформаціями, потрібно піднятися на рівень концепцій і визначити, а що ж є принциповим у школі, що має лишитись, і чим другорядним та тимчасовим можемо поступитись, щоб оптимізуватись і вижити. Ось так повертаємось до основ і перечитуємо попередників.
Ця стаття про вальдорфську педагогіку, яка народився із пороху Першої світової та поширилась світом попри національні особливості країн та глобальні зміни у світі.
Як починався вальдорф
Вальдорфська школа – один із найбільш потужних напрямів альтернативної освіти. За переліком Waldorf World List 2022 року 1092 Вальдорфські школи діють у 64 країнах світу, a 1857 дитячих садочків зареєстровані у 70 країнах. Найбільша кількість осередків знаходиться у Німеччині, де і виник цей освітній напрям. В Україні визнані міжнародною спільнотою Вальдорфські заклади знаходяться у Києві, Кривому Розі, Дніпрі та Одесі, а елементи Вальдорфської педагогіки реалізовують близько 20 альтернативніх шкіл.
Та починалось все з однієї людини і однієї цигаркової фабрики. У 1907 році Рудольф Штайнер, австрійський вчений та філософ, написав свою першу педагогічну працю ‘Освіта дитини’. Але його думки про те, що виховання має в першу чергу бути скеровано на розвиток сил дитини, а не на запит індустріального суспільства, не знаходили відгуку.
Перша світова залишила Німеччину знесиленою економічно та морально. У 1919 році Рудольф Штайнер виступив перед робітниками сигаретної фабрики Waldorf Astoria у Штутгарті із промовою про неминучі зміни в політичному та культурному укладі суспільства.
Одна із чільних ідей Штайнера полягає в тому, що ми маємо виховувати дітей так, щоб вони розбудовували краще майбутнє, ну і зокрема не допускали воєн. Мабуть, вона пролунала в потрібний час та в потрібному місці, бо невдовзі власник фабрики Еміль Молт запропонував філософу заснувати та очолити школу для робітників його підприємства.
Штайнер погодився, і виникла перша Незалежна Вальдорфська школа – die Freie Waldorfschule.
Педагогіка
Штайнер писав: «Вальдорвська освіта – це не педагогічна система, а мистецтво пробудження того, що закладено у людському єстві».
В той час як традиційна школа шукає універсальний спосіб вирощування громадян, Вальдорф вважає, що кожна конкретна дитина і є навчальним планом та посібником для вчителя. Відповідно педагогічна майстерність полягає не в тому, щоб ідеально провести урок за шаблоном або скрупульозно дотримуватись календарного планування МОН, натомість вчитель орієнтується на свій клас та конкретного учня тут і зараз.
Мистецтво
Найбільш впізнаваною особливістю вальдорфської школи є мистецтво. Музика, танець, малювання, театр, ремесло пронизують всі предмети. Співзасновниця та директор з розвитку київської школи Квінта Дар’я Андрєева розповідає, що коли у 6-му класі діти вивчають середньовіччя, то вирізають з дерева мечі, ставлять п’єси Шекспіра, влаштовують весняний костюмований бал і таким чином пропускають культурний досвід крізь себе, стають його носіями.
Вальдорфські зошити називають динамічними підручниками. Це чисті квадратні альбоми, де учні власноруч конспектують матеріал, який дізнаються в класі, з книг та медіа. Туди перемальовують архітектуру фортеці або будову клітини, вклеюють роздруківку таблиці Менделєєва та класифікацію політичних систем.
Кожна сторінка зошита має кольорову рамку, яка додає естетики та задовольняє потребу дитини окреслити кордон свого власного простору.
Інтеграція мистецтва у навчання розвиває креативність у всіх вихованців школи. Звісно, не всі вони стануть дизайнерами чи художниками, але універсальний скіл думати нестандартно цінується в багатьох професіях. Співробітники Google, Apple, Yahoo, Hewlett-Packard, eBay часто обирають для своїх дітей вальдорфські школи, бо розуміють, наскільки цінно у сучасному світі ‘thinking out of the box ‘ і наскільки важко зростити творчу особистість, не нехтуючи при цьому іншими дисциплінами.
Природа і простір
Вальдорфські вчителі вважають, що природа це головний провідник та взірець до внутрішньої гармоні: «Те, що добре для природи, завжди добре й для людей». Зв’язок з довкіллям культивують через прогулянки та споглядання, через вирощування рослин в класі та наукове пояснення природніх процесів на уроках.
Меблі, оздоблення класів, іграшки, матеріали для поробок, ігровий майданчик у вальдорфській школі зроблені із натуральних деревини, тканин, воску, глини. Вони створюють спокійну світлу атмосферу у кімнатах та об’єднують простір школи із світом природи.
Епохи
Ще одна характерна риса Штайнеровської педагогіки – навчання епохами. Кожного місяця у центрі уваги опиняється один предмет, наприклад географія. Щодня головний предмет стоїть у розкладі першим і триває півтори години. Теми інших предметів так чи інакше пов’язані з географією: на англійській вивчають travelling, а на математиці рахують широту, довготу та часові пояси.
Таким чином учні цілий місяць дихають однією наукою, проживають її у проектах, втілюють на майстерках. Глибоке занурення в дисципліну дозволяє переварити предмет і зрозуміти суть. У традиційній школі лише кільком відмінникам з класу вдається осмислити логіку фізичних формул та захопитись іронією історичних взаємозв’язки за 45 хвилин від дзвоника до дзвоника. Більшість завчають, щоб здати і забути.
У класичних вальдорфських школах, Софії чи Борисфені, епохами проходять всі без виключення предмети. А у Квінті англійська та німецька викладаються безперервно. Засновники школи не ставляться до педагогіки Штайнера як до догми, натомість вбудовують її елементи у навчальний процес.
Вчителі
Про самовіддачу вальдорфських вчителів ходять легенди. Почнемо з того, що за задумом Штайнера вчитель супроводжує клас перші вісім років та опановує разом з дітьми всі 8-12 шкільних дисциплін на додачу до свого базового предмету. Таке занурення вимагає неабиякого інтелекту, бажання пізнавати нове, а також терпіння та співчуття до маленьких людей, які постійно поруч.
Звісно, виникає питання наскільки глибоко вчитель розуміється на всіх цих предметах. З іншого боку, доросла людина, яка повторює за рік з десяток підручників, на собі відчуває навантаження учнів і може тримати його в людських межах. Адже якщо знання не вміщаються в голові у дорослого, яким чином їх може засвоїти дитячий мозок.
В ідеалі вчитель вальдорфу
- володіє основными принципами педагогики, такими як принцип послідовності ‘рухатись від складного до простого’.
- розуміє, який виховний зміст стоїть за кожним методичним прийомом і як це в результаті вплине на групу та на особистість. Наприклад, рухливі ігри або просто перехід із-за парт на килимок чи шведську стінку скидає стрес від розумового напруження та задовольняє природну потребу дитини у фізичних вправах.
- любить свій предмет.
- любить дітей і бачить в кожному з них унікальні сили, які поволі розкриваються у взаємодії зі світом.
Акредитовані університети з підготовки вальдорфських педагогів знаходяться у Штутгарті, Віттен-Аннені, Аланусі, Безумовно, фахівців, які навчались у Німеччині мало. В Україні вчителі часто починають занурення у педагогіку Штайнера із семінарів та індивідуального тьюторінгу старших колег вальдорфської школи. Поступово вони розвивають свою потужність для того, щоб безперервно вести один клас та взяти більшу кількість навчальних дисциплін.
Про свою роботу та цінності вальдорфської педагогіки просто і буденно розповідають вчителі Waldorf School of the Peninsula в Каліфорнії. Їх варто послухати)
Акредитація в Україні
У 2014 році «Вальдорфська школа» рекомендована до впровадження у загальноосвітніх навчальних закладах України. Спершу міністерство освіти провело експеримент національного рівня, досліджуючи потенціал Вальдорфської педагогіки для України. Вже за підсумками комісії, затвердили вальдорфські навчальні плани, а Вальдорфська школа стала в один ряд із класичною класно урочною системою.
Спільнота в Україні та світі
Всеукраїнська громадська організація «Асоціація вальдорфських ініціатив в Україні» об’єднує заклади освіти, які втілюють ідеї вальдорфської педагогіки Вона представляє Україну в міжнародних освітянських організаціях:
- ІАО – Міжнародна асоціація вальдорфської педагогіки в Центральній та Східній Європі;
- ECSWE – Європейська Рада Рудольфа Штайнера / Вальдорфської освіти;
- IASWECE – Міжнародна асоціація Штайнера / Вальдорфської дошкільної освіти;
- Internationale Konferenz der Waldorf / Steinerschulen (Haager Kreis) – Міжнародна Рада Вальдорфських / Штайнерівських шкіл (Гаазьке Коло).
Основні напрями співпраці громадських вальдорфських ініціатив та окремих шкіл України із міжнарожними організаціями – це участь в міжнародних конференціях, форумах та академічних обмінах.
У 2016 році Інститут педагогіки України ініціював угоду про співпрацю з Університетом мистецтв та соціальних наук Алануса в Німеччині (Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft), який має державну акредитацію з підготовки вальдорфських педагогів міжнародного рівня. (пише школа Софія)
Міжнародна вальдорфська спільнота розгалуджена і строката. Список регіональних та міжнародних організацій Вальдорфських шкіл налічує 15 посилань, але навряд це повний перелік.
Упередження
- Якась секта
Вальдорфська педагогіка базується на антопософському вченні Р. Штайнера. Засновник та ідеолог школи вважав, що
- в людині мають гармонійно поєднуватись тіло, душа та дух,
- кожна дитина обдарована та покликана у світ, щоб реалізувати свої внутрішні сили
- завдання школи полягає у тому, щоб обережно та своєчасно розкрити ці приховані потужності
- та дати їм місце та час для зростання.
ЮНЕСКО визнало Вальдорф школою ХХІ століття, завдяки тому, що вона на практиці реалізує цілі й ідеали гуманістичної педагогіки. Але поширена реакція батьків на розмову про душу дитини – це острах, що у школі нав’язуватимуть релігійні або ж езотеричні переконання.
У дійсності жодного предмету, схожого на закон Божий діти не вивчають. Про це говорять установчі документи Вальдорфу, заяви у ЗМІ та тлумачення Штайнера.
2) Слабенька математика
Головним регулятором темпу та тем у школі є вік дітей. Наприклад, в молодших класах найбільше часу відводиться фізичному, емоційному та естетичному розвитку. Якщо знехтувати цими етапами дорослішання на користь програми ‘Інтелект’, фізичне та психічне нездоров’я може проявитися у підлітка чи у дорослого.
Замість того, щоб боротись з фізіологічними процесами, вальдорфська педагогіка залучає їх собі в допомогу. Наприклад в 13-14 років у період статевого дозрівання проходять великі георгафічні відкриття, які резонують з романтизмом та героїзмом у хлопців та дівчат. Напротивагу у масовій школі в 7-8 класі додають фізику та хімію – два складні предмети з купою формул, які вимагають аналітичного мислення та концентрації уваги, а підлітка в цей час цікавлять прищі, полюції, і взагалі ‘життя – біль’.
Все приходить у свій час. Інтенсивна розбудова інтелекту природньо відбувається в 15-17 років. Старшокласники вчаться легко і за кілька днів опановують теми, над якими могли мучитись місяцями у середній школі. Дозрівають також лобні долі, які відповідають за планування та самоконтроль. Тож не диво, що репетитори можуть підготувати до ЗНО за рік, адже саме тіло тінейджера достигло для напруженої мозкової роботи. І прикро, якщо до того часу із найкращими прагненнями швидкого розвитку традиційна система вже висмоктала здоров’я та отруїла бажання вчитись.
3) Тепличні умови
Якщо до дитини ставляться із повагою та теплом у школі, то чи зможе вона протистояти брутальним та жорстким ситуаціям, коли зіткнеться із зовнішнім світом? Чи не стане буденна розборка за гаражами психологічною травмою на все життя?
Вальдорфська педагогіка ставить за мету в повній мірі розвинути сили дитини та підготувати її до того соціуму, який оточує. У певні моменти життя дійсно нагадує арену Колізею. І якщо на пісок виходить гладіатор, в якого максимально прокачані м’язи, воля та інтелект, шансів вийти із битви переможцем більше, аніж, скажімо, у середньостатистичного германського варвара, який виживав у напів-дикому племені або ж у джунглях загальноосвітньої школи.
Чого може навчити вальдорф?
Світ знову проходить трансформацію крізь каліцтво війни. І як так вийшло, що з усім накопиченим інтелектом та технологіями, держави досі вирішують політико-економічні питання міряючись ядерним потенціалом, хаймарсами, залізним щитом та дронами камікадзе? І як виховати дітей, щоб вони навчились на наших помилках і розв’язували конфлікти, не вбиваючи одне одного.
Вальдорф навчає в першу чергу людяності. Під час війни та у післявоєнний період родинам і школам в Україні доведеться реабілітувати учнів та заклади освіти. Діти, які навчались дистанційно, за кордоном, втратили домівку чи близьких, – всі вони матимуть різний потенціал і мотивацію до навчання. Спроба уніфікувати їх до стандартного неіснуючого учня, який має здати програму, може заблокувати відновлення і перекрити бажання вчитись. І навпаки, дитино-центрована педагогіка здатна підтримати і полікувати.
Орієнтація на дитину, її природу, темп і спосіб навчання лежать в основі педагогіки Штайнера. Ці педагогічні ключі підходять для будь-якої школи, класу або предмету. Зокрема, у КІТЕРРІ вчителі реалізують гуманізм на практиці, коли знаходять слова підтримки і терпіння для усіх без виключення учнів або розробляють навчальні програми під конкретний клас. Не обов’язково докорінно змінювати систему, можна почати з маленьких кроків до людяності.
Написала Аліна Туз
Розповіла про практичну реалізацію елементів вальдорфської педагогіки
Дар‘я Андрєева, директор з розвитку в школі Квінта