Тему винесла на КОЛО дівчинка з 6 класу. За тиждень до того ми обговорювали що робити з учнями, які мають борги у шкільній валюті. Згадали, що в дорослому світі борг стягують через суд. Ну і зачепились.
Питання перше: чи потрібен взагалі суд?
В КІТЕРРІ є внутрішні правила: висять на дошці оголошень. За 5 років створили 7 сторінок А4 шкільної конституції. Підлітки більш-менш виконують.
За дотриманням правил слідкують куратори класів. Власне, наразі, вони і є ‘суддями’: розбирають поточні конфлікти згідно чинного законодавства.
Скарги і непорозуміння між класами теж вирішуюють куратори, очільниця, адміністратор, – дорослий, який ближче до епіцентру вибуху.
Також будь-яке нарікання можна винести на КОЛО на розгляд всієї школи. Для цього треба написати свою проблему в анонс шкільного зібрання, дочекатись четверга і вимагати справедливості у спільноти.
Скарги і непорозуміння між класами теж вирішуюють куратори, очільниця, адміністратор, – дорослий, який ближче до епіцентру вибуху.
Також будь-яке нарікання можна винести на КОЛО на розгляд всієї школи. Для цього треба написати свою проблему в анонс шкільного зібрання, дочекатись четверга і вимагати справедливості у спільноти.
Мали два таких прецеденти:
тодішній 5 клас збунтувався проти того, що тодішній 9 називав їх ‘малявками’ (порушення ‘Правила Лайки’ ).
кілька старшокласників звинуватили тодішній 5 клас в безладі в кабінеті з матами (порушення ‘Правила Юзера’)
Обговорення на КОЛІ допомогло.
Тож навіщо нам суд?
Поміркували і знайшли кілька переваг у дитячому судочинстві.
Оперативність. Конфлікти можна розбирати швидше. Наприклад, гралися, загралися, один сказав кодове слово ‘Стоп’, інший не послухав. Наче дрібниця, ну нащо кликати дорослого? Ну і лишається осад, обурення і порушення правила ‘Стоп’. А от до однолітка можуть і звернутись, щоб він авторитетно заявив: ‘Ти неправий. Вибачись!’
Приватність. Повідати дорослому або КОЛУ темну історію конфлікту неприємно. А одному судді твого віку – легше.
Засудити куратора!)). Теоретично, якщо дорослі порушують правила, їх треба так само карати. Суд матиме таку владу. І прикольно було б піймати на порушенні і засудити дорослого 😉
Взаємодія між класами мала би посилитись, бо суддів знатимуть всі, і судді знатимуть як іде життя в різних класах.
Із недоліків.
Ясно, що судова система буде складною. Вже два рази збирались з активістами на брейнсторм: як обирати суддів? як подавати скарги? які можуть бути вироки суду? А що як людина не виконує вирок? Але потрібно ще час на розробку, потім час на впровадження… Складна історія.
Судді можуть викликати обурення і злість. Важливо, щоб підлітки, яких затвердять на цій посаді, були захищені.
Бюрократія. Наприклад в демократичних школах Sudbury Valley скарги в шкільний суд – письмові. Реальні заяви як у реальному світі. Ну і це, вочевидь, – жах!;) . Ніхто не любить папірці.
Бюрократія. Наприклад в демократичних школах Sudbury Valley скарги в шкільний суд – письмові. Реальні заяви як у реальному світі. Ну і це, вочевидь, – жах!;) . Ніхто не любить папірці.
Рано чи пізно
Старі демократичні школи Summerhill або Sudbury делегують дітям владу вирішувати внутрішні конфлікти. Не знаю, чи запуститься суд у КІТЕРРІ цього року чи ні, але радію, що підлітки доросли до того, щоб самостійно підняти це питання.
Самі лише міркування над тим як побудувати судову систему в школі – вже зріст свідомості.
Якщо дійдемо до ‘Гри в суд’, підлітки вже зраз побачать як працюють законодавча, судова та виконавча влада у суспільстві.
А коли зрозуміють як це влаштовано, то зможуть і змінювати систему .
Тому виділяємо час і вчимося думати.