Оцінки важливі батькам, бо показують чого навчилась дитина у школі. Приблизно як зарплата відображає чого ми досягли на роботі.
По-доброму, оцінки показують якість освіти.
Зовнішній контроль. Альтернативні школи, здебільшого, не мають права видавати табелі, бо не мають ліцензії. Ліцензія означає жорстке підпорядкування МОН. А альтернативну школу створюють як раз для того, щоб уникнути тотального контролью міністерства.
Тим не менш, учні альтернативної школи мають якось отримувати табелі. Для цього їх прикріпляють до екстернату, заочної чи дистанційної форми у так званій школі-парасольці.
Школа-парасолька має ліцензію. Учні альтернативної школи їдуть писати семестрові і річні контрольні до школи-парасольки і так заробляють табелі. Отже школа парасолька бере на себе контролюючу функцію по відношенню до АШ.
Внутрішній контроль.
Якщо вихованці альтернативної школи отримують свої офіційні оцінки у зовнішній школі-парасольці,
чи потрібні оцінки всередині альтернативної школи?
ВАРІАНТ 1: БЕЗ ОЦІНОК
Коли КІТЕРРА стартувала три роки тому, ми взагалі відмовились від оцінювання. Наші батьки і діти мали переважно травматичний досвід, типу: «Забув зошит!?? Сідай 2!».
Ми замінили 12-бальну систему вербальним зворотнім зв’язком: «тут можна зробити краще», «тут вірна відповідь, хоча і брудно…». Перші пів-року оцінок у школі не ставили. Взагалі. Що навіть співпадало з фінською міфологією ).
Але потихеньку-полегеньку вчителі стали давати тести, літучки, самостійні. Без оцінок вони не могли відслідкувати успіхи дітей, банально забували що робив Олежка на уроці два тижні тому.
Учні теж уявляли свої досягнення туманно. Багатьом здавалось, що якщо вчителі не сваряться, не соромлять, не дзвонять батькам, то все добре і можна не напрягатись. А уважні і працьовиті підлітки не отримували ніякого фактичного підтвердження свого росту.
Батькам було найважче об’єктивно оцінити знання дітей. Річні оцінки у школі-парасольці були високі, але вони показували не стільки знання дітей, скільки роботу вчителів. У перший рік КІТЕРРА відчайдушно натаскувала учнів на атестаційні контрольні (. Батьки бачили завищені результати і тішилися рожевими окулярами.
Кінець навчального року показав, що оцінки в табелі – брехливі, а інших у нас нема(.
ВАРІАНТ 2: ОН-ЛАЙН ЖУРНАЛ
Річна атестація. Ми могли би ще довго коливатися щодо того потрібні оцінки в альтернативній школі чи ні, якби не річна атестація. Два роки поспіль КІТЕРРА здає атестаційні контрольні раз на рік. Один предмет – одна річна контрольна від школи парасольки – одна оцінка, яка одразу іде в табель.
Як вчителі ми були щасливі, що відписуватись потрібно лише раз. А як організатори, – занепокоєні, що очікування батьків можуть різко розходитись із річними оцінками. Тож ми вирішили проводити внутрішні зрізи знань, і надавати проміжні оцінки батькам, щоб відслідковувати динаміку учнів і прогнозувати табель.
Розробка КІТЕРРИ
Проміжні оцінки мають бути доступні повсякчас. Лише так батьки і куратори можуть реагувати на спад швидко. Отже журнал мав бути он-лайн. Друга ключова вимога – конфіденційність: батьки бачать оцінки лише своєї дитини.
За цим технічним завданням Юлія Нарбут розробила он-лайн журнали КІТЕРРИ на основі гугл. таблиць. Добре мати в команді програміста!
Цим продуктом ми пишаємось настільки, що готові продавати 😉
Що оцінюємо?
Кожного місяця вчителі вносять в он-лайн журнал три параметри:
- тематичну оцінку
- домашні завдання
- рекомендацію (за потребою).
Тематична оцінка. Це зріз по темі, яку проходять цього місяця. Тематична оцінка інтегрується з летучок, проміжних тестів, фінального тесту. Оцінка виставляється по 12б шкалі. По мірі того, як минають місяці і додаються тематичні оцінки, вимальовується прогноз на річну оцінку.
Якщо місячні зрізи не задовольняють батьків, у них є час вплинути на дитину, підготуватись морально до табелю чи пошукати іншу школу. Буває і так(.
У 8-11 класах підлітки і самі хочуть поліпшити свій прогрес. Місячна оцінка допомагає поставити конкретну задачу: «Хочу мати 9 з української мови! А семірка з фізики – нормально. Не моя тема». Через місяць учні можуть відслідкувати як впорались.
Домашні завдання, %. На кожному уроці вчителі відмічають, є домашка чи нема. В кінці місяця вираховують відсоток зроблених дз. ДЗ як і тематичну оцінку вчителі виставляють щомісяця.
За два роки КІТЕРРА назбирала пишну статистику по домашкам. Наш висновок такий:
домашня робота – це необхідна умова гарних знань
Якщо дитина не виконує домашку – її прогрес мінімальний, і знання незадовільні;
якщо ДЗ > 70% – прогрес і оцінки пристойні, якщо не прекрасні.
Для КІТЕРРИ колонка ДЗ має екзестенціальне значення. Вона розділяє відповідальність школи і відповідальність учня за освіту. Як організатори і вчителі ми безупинно працюємо, щоб зробити уроки якісними, а простір – підтримуючим. Але якщо дитина не вкладається у навчання своєю працею, і вона і вчителі, тупцюють на місці і мають мізерний вихлоп. Нам таке не подобається. І батькам, які оплачують школу, таке не подобається. Прикро, але якщо учень не включається в роботу, і школа, і батьки витрачають свої ресурси марно.
Строка ‘рекоменації’ – це текстове повідомлення для батьків, яке вчитель пише за потреби. Тут бувають підбадьорення, похвали, зауваження, поради. Вчителі не пишуть ці меседжи задля галочки, не копіпастять. Тому рекомендації з’являються не кожного місяця. Зате вчасно і по суті.
ПІДСУМОК
КІТЕРРА починала з того, що геть відмовилась від оцінок всередині школи. А тепер ми контролюємо процес прискіпливіше ніж державний загальноосвітній заклад. Якщо у звичайній школі батьки бачать одну оцінку з предмету раз на чверть, то у КІТЕРРІ – три параметри раз на місяць!
Ми і самі не очікували такого повороту! Поступово усвідомлювали, що робимо досить академічну школу. Що КІТЕРРА – це про знання, про зусилля, про інтелектуальний зріст. А як зрозуміти ростуть наші вихованці, чи навпаки? От і виходить, що внутрішні оцінки необхідні. Вони дозволяють контролювати якість роботи школи і учнів. Вберігають нас від самовтішань на кшталт ‘все добре’, ‘ну трохи з’їхав’, ‘такий вік, минеться’ та інших ілюзій.
Он-лайн журнал для КІТЕРРИ, як ваги для жінки: буває тішать, буває засмучують, але без них – ніяк.
Несподіваний підсумок
Коли створювали альтернативну школу, шукали свободи від тотального контролью міністерства. А прийшли до контролю ще більш вимогливого – до самоконтролю 😉
Аліна Туз