Останні тижні відвідую уроки з різних предметів у всіх класах. Спостерігаю за майстерністю вчителів. Відмічаю психологічний стан дітей, їх залученість, якість сприйняття.
___________________________
Математика 5 клас
- Підготовка до контрольної роботи.
Задачки на швидкість. Пам’ятаєте, коли із одного місця в інше їдуть машини, мотоциклісти, пливуть кораблі. Пані Юлія малює ілюстрації електронною ручкою поверх відкритої на екрані сторінки задачника. Перед очима одразу і текст задачі і схематичне зображення стрілочками хто куди поїхав, і яку відстань треба знайти.
П’ятикласники міркують у своєму темпі, хтось швидше, хтось повільніше. Але гарно, що діти дають зворотній зв’язок, просять повторити ще раз. Пані Юлія також просить всіх хоч потроху включитись у розв’язання. Це додаткове зусилля для вчителя, коли не бачиш живих очей, а лише чорні квадратики ‘зуму’. І для дітей відповідь – це зусилля, бо сховатись за екраном і пасивно слухати, безумовно, легше.
На кінець уроку ‘рахують хом’ячків’. Це кодова назва для різних маніпуляцій з х-ом у рівняннях. Математичний ‘х’ виглядає як літера ‘х’, а з неї починаються ‘х’ом’ячки)
Математика у пані Юлії класична. Новітні освітні тренди вимагають від вчителя гри, анімації, легкості для учнів. Але чи можливо навчити послідовному зосередженому мисленню якщо захопитись гейміфікацією? Достеменно відомо, що уроки пані Юлії діти люблять, адже напружувати мозок із доброзичливим і уважним вчителем – таки приємно).
Біологія 7 клас.
- Авторський курс Анни Лавриненко ‘Зоопсихологія’.
Думайте як жирафа!) Якого б самця ви вибрали собі у пару? Того, що з довгою шиєю, чи того, що з гарними очима?
Так звучить порівняння еволюційної гіпотези Ж.-Б. Ламарка з теорією Дарвіна у перекладі на мову семикласника звучить.
Звісно, іде жваве обговорення і дотепна аргументація. Потім пояснення того, що набуті якості, які тваринка натренувала впродовж життя, старанно витягуючи шию, щоб дістати листя з верхніх гілляк, на жаль, не передаються нащадкам, як сподівався Ламарк. Визначну роль грають гени, які і визначають виживання особини (теорія Дарвіна).
Мені цікаво дізнатись як змагаються за свій гарем олені і з’ясовують стосунки рибки півники. Фрагментами ці механізми нагадують парування у людей. І всі вони надзвичайно ефективні.
Діти також цілком поринули у тваринну психологію: залипли на яскравій презентації, намагаються думати як рибки і олені, відстоюють свою позицію, коли обговорюють опитування на гугл-формі.
Біологія 9 клас.
- Гендер і стать.
- Переказ фрагменту уроку
Операція по зміні статі називається – трансгендерний перехід. Для того, щоб таке здійснити людина проходить три етапи:
- Психологічний. Подібна зміна не відбувається просто за побажанням і хірургічною операцією. Спеціаліст з’ясовує, чи людина свідомо і виважено іде на цей крок. А не так, що сьогодні я дівчинка, а завтра передумала і знову хлопчик. Цей етап завершується офіційним підтвердженням того, що особа усвідомлює всі наслідки трансгендерного переходу і приймає відповідальність за своє рішення.
- Гормональна терапія. Фізіологічні зміни спершу відбуваються під дією гормонів, які людина приймає як пігулки за рецептом. Цей підготовчий етап також може тривати роками.
- Операція по зміні статі. Цікаво, що таке втручання не вважається складним. Новоявлена жінка навіть отримати задоволення від сексу, а хлопчик – пісяти стоячи. Але для людини, яка здійснює перехід, останній крок важкий фізично і морально.
Пані Ольга веде урок із Берліну і розповідає, що має заповнювати купу паперів для реєстрації і працевлаштування. В анкетах в графі ‘стать’ є три комірки: він, вона, не визначено.
Це означає, що у Європі, люди розуміють, що всі ми різні і толерують це. А оскільки і ми прагнемо стати частиною цивілізованого світу, то маємо розуміти, що, наприклад, рішення про трансгендерний перехід потребує неабиякої рішучості та волі і гідне поваги.
***
Чи варто говорити про такі тонкі і спірні теми із дев’ятикласниками? Мені здається, що саме про них і варто. Адже де ще підлітки візьмуть професійний і водночас гуманістичний погляд на питання статі і гендеру, як не у Пані Ольги.
__________
Фінанси 9 клас
Курс розпочався ще до війни і зараз виглядає ще більш доречним.
Задачка:
- Родина із п’яти людей має зарплату батька,
- підробіток матері,
- власну квартиру,
- квартиру, яка перейшла у спадщину частково,
- відкладені гроші.
- Двоє дочок навчаються на бюджеті, одна скоро вийде на роботу.
І питання до фінансового консультанта: чи зможе батько вийти на пенсію і жити на пасивний дохід?
Що тут є активом, а що пасивом родини? Які є види кредитів і що може слугувати заставою при позиці в друзів чи знайомих? Нові терміни ‘лізінг’, ‘іпотека’, ‘борг’, ‘кредитна історія’.
Дев’ятикласником зараз важко міркувати чітко. Пані Юлія витягує їх на розмову питаннями та підказками. Але уявлення про фінансові механізми залишиться і неодмінно зіграє на користь. Тож воно того варто
***
Вже писала, але повторюся:
Те, що виробляють вчителі зараз неймовірно!
Їх інтелект, присутність духу та майстерність стають бар’єром проти війни, підносять дитячі розуми і душі.
Записала Аліна Туз, засновниця і директорка КІТЕРРИ